מסכות – לא רק בפורים • בואו ונוריד את המסכה

רבקי אוסטרובר No Comments on מסכות – לא רק בפורים • בואו ונוריד את המסכה
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

פורים הוא חג התחפושות והמסכות – אבל רובנו לובשים מסכות לא רק ביום הזה, אלא לאורך כל השנה כולה…

המסכות שאנו עוטים על עצמנו באות כדי לחפות על מי שאנחנו באמת, ומבטאות פחד להיחשף. בעל ביטחון עצמי נמוך, למשל, יעטה על עצמו מסיכה של שתלטן. אדם שמרגיש מעורער וחסר אהבה, ילבש מסיכת כעס. הפרפקציוניסט שמסתובב תדיר עם הרגשת תסכול שהוא לא טוב מספיק יעטה על עצמו מסיכת מושלם, וזה שחושש מביקורת הסביבה וחוסר ערך עצמי, ילבש מסיכה של המְרַצַה התמידי…המסכות השונות שאנחנו לובשים באות לשמש כ"שריון" חיצוני – כמגננה על האישיות הפנימית והאמתית שלנו, עליה אנחנו שומרים מכל משמר, פן תיפגע.

בואו נעשה הצצה קטנה אל תוך עולם המסכות, ונבחן את המסכות השכיחות ביותר. אם נתבונן חזק, נוכל לגלות תובנות מדהימות על עצמנו ועל הסובבים אותנו:

1. מסכת השליטה – זו המסכה השכיחה – והשימושית – ביותר. המסכה שאת לובשת בעבודה מול הבוס והעמיתים, עם חיוך מנצח ותוך שאת משדרת ביטחון ושלווה – בזמן שבפנים את חווה סערת רוחות על הילד שאת פשוט לא מסתדרת אתו ושצריך טיפול רגשי דחוף, על הוויכוח שהיה לך אתמול עם בעלך, על סכסוכי הבנייה עם השכנים ממול ועל החברה שהלכה מאחורי גבך ופגעה בך נורא. המסכה הזו יכולה לשמש אותך, ואפילו לסייע לך, במקרים רבים, אך הסכנה היא שכל כך תתרגלי ללבוש אותה, עד שיהיה לך קשה להסיר אותה, וייבצר פער עצום בין מה שאת חווה מבפנים לבין מה שאת משדרת החוצה.

2. מסכת הריצוי – המסכה שאת לובשת כשאת מנסה בכל כוחך לרצות את הסביבה שלך – גם במחיר אישי כבד. העיקר שכולם יאהבו אותך ויקבלו אותך – וכך לא יפגעו בך. גם אם את חושבת אחרת מאחרים, רוצה דברים שונים מהסביבה או לא נוח לך לבוא לקראת – את תדחקי את רצונות שלך הצידה ותרצי את הסביבה בכל מחיר. כשאת לובשת את המסכה הזו לאורך זמן, את מאבדת את מי שאת באמת.

3. מסיכת השמחה – תסתכלו עלי, אני שמחה ומחייכת, וטוב לי כל הזמן! אף אחד לא מנחש שבפנים את בעצם מרגישה פגועה, רצוצה, אבודה וחשה עצב עמוק ופנימי. הרגשות בפנים כה עזים, עד שאת מרגישה שאם לא תעטי את מסיכת השמחה, הרגשות יפרצו החוצה ותהיי לגמרי חשופה ופגיעה. את מפגינה שמחה, גם כשאת ממש לא, ודוחקת את הרגשות האמתיים שלך. על מי את עובדת – על הסביבה או על עצמך?

מה קורה כשאת לובשת את המסכות האלו, ועוד רבות, לאורך זמן?

1. קודם כל, את מאבדת את הפוטנציאל שלך. כל אדם נברא עם קומבינציה ייחודית של תכונות אופי, יכולות וכוחות שאין דומה לה. כשאת לובשת מסיכה ומסתירה חלק מאישיותך, את בסופו של דבר מאבדת את חלק מסוים מעצמך. ואז, חלק מהפוטנציאל שלך נפגע.

2. ללבוש מסכות זה מתיש! בפרט אם את רגילה לעטות מסכות שונות מול אנשים, מצבים ומקומות שונים. אם במערכת היחסים עם בעלך את הקרבן המנוצל, מול הילדים את השליטה המפחידה, בעבודה את הנמרצת, במשפחה המורחבת את הבכיינית והמתלוננת הסדרתית ומול חברותיך את היועצת הנבונה והאינטליגנטית, יהיה לך קשה עד בלתי אפשרי להמשיך עם המשחק לאורך זמן. ההתשה הנפשית הזאת יכולה להביא למצב רוח קשה ואף לדיכאון.

3. לא תוכלי להגיע לריפוי המלא של הנפש, ולרוגע הנפשי האופטימלי, כשאת כל העת עסוקה בלהסתיר חלקים ממנו. כולנו עברנו ועוברים דברים מאתגרים ולא קלים, אך מנסים לתמרן בים הסוער של החיים. אך אם לא נהיה כנים עם עצמנו, עם סביבתנו, ונחביא את מי שאנחנו באמת, לא נוכל להגיע לשלווה האמתית.

אז אולי בפורים הזה, במקום לשים מסכה חדשה, נתחיל להוריד חלק משכבת המסכות העמוסה לעייפה, נתבונן פנימה ונגלה לעצמנו – ולעולם – את מי שאנחנו באמת. אם לאט לאט נתרגל לחיות בבחינת "תוכו כברו" ולא נסתיר חלקים מעצמנו, יהיה לנו קל יותר לגלם את הפוטנציאל האדיר שלנו, להכיר את עצמנו באמת, לחוות שחרור עצום מהעיסוק בהסתרת האני העצמי, ולהגיע לחיים רגועים ושלווים יותר.

את לא צריכה להסתיר ולהתנצל על מי שאת, על מה שאת חשה, על מה שאת חושבת ועל מה שאת עושה. את ייחודית, את מיוחדת, וכמו כולם, גם את מתמודדת עם אתגרים וניסיונות, ולאף אחד אין את הזכות לשפוט אותך. תתמקדי בלהיות כנה עם עצמך ולעבוד עם החומר הגלם המדהים ממנו את מורכבת כדי להיות הכי טובה שאת יכולה.

פשוט תהיי את. כל היתר ממילא תפוסים.

פורים שמח ונטול מסכות!
רבקי אוסטרובר, מאמנת להתפתחות אישית, ומאמנת תזונה, בריאות וכושר. [email protected]



0 תגובות